Srpsko narodno vijeće potiče na mržnju prema pokojnom pripadniku Rusinske nacionalne manjine

Srpsko narodno vijeće potiče na mržnju prema pokojnom pripadniku Rusinske nacionalne manjine

Srpsko narodno vijeće potiče na mržnju prema pokojnom pripadniku Rusinske nacionalne manjine

Srpsko narodno vijeće (dalje SNV) iz Zagreba i izdavač Milorad Pupovac objavili su knjigu o unijećenju u kojoj se u javnosti iznose teške uvrede na ime svećenika dr. Tomislava Firisa po nacionalnosti Rusina. Opisujući rad grkokatoličkog svećenika Firisa u djelu SNV navodi slijedeće: “pop Firis zaista je bio šovinist najgore fašističke vrste” (str. 335). U nastavku se za požrtvovnog svećenika koji je služio na žumberačkoj župi u Radatoviću piše: “jadni i bedni pop Firis” (str. 335), pa dalje nastavlja: ” takve pastire Božje kao što je Firis, pun mržnje, zlobe i pakosti” (isto). No onda se prelazi i na nacionalnu pripadnost pa se kaže: “Rusin prodana duša”…i: ” duboko u pokvarenoj fašističkoj Firisovoj duši”, a za kraj SNV postavlja pitanje: ” A ko je popa Firisa učinio takvom sotonom kakav je bio”. Čitajući teške uvrede na osobu pokojnog grkokatoličkog svećenika dr. Tomislava Firisa razuman si čovjek postavlja pitanje: odakle tolika mržnja SNV-a prema pokojnom rusinskom grkokatoličkom svećeniku? Je li on za života činio nešto što zavrijeđuje takav odnos? Kritički proučavajući pastoralni rad dr. Tomislava Firisa u Križevačkoj eparhiji ili u Žumberačkom vikarijatu nigdje se ne može naći osnova za neutemeljene napade SNV-a. No ipak pomno istražujući život i djelovanje dr. Firisa može se donekle naslutiti gdje je izvor mržnje SNV-a prema pokojnom dr. Firisu. Naime prilikom postavljanja spomen ploče žumberačkom svećeniku Jovanu Hraniloviću u naselju Radatovići tadašnji župnik dr. Tomislav Firis zapisao je kako je spomen ploča postavljena “Hrvatskom književniku i pjesniku Jovanu Hraniloviću i kako je svečanost bila velika hrvatska priredba”. To je eto dovoljno da se jednog katoličkog svećenika usred Hrvatske proglasi “sotonom”. No kad smo već naveli što se sve piše o pokojnom svećeniku Firisu od strane SNV-a onda postavimo i pitanje; zašto se SNV s toliko gorčine okomljuje na jednog pripadnika Rusinske nacionalne manjine koji se danas više sam ne može braniti? SNV napada dr. Firisa zbog toga što je kao Rusin, za razliku od nekih drugih, bio vjerni sin hrvatske domovine i koji se suprotstavljao radikalnom jugoslavenstvu. Takav svećenik znači smeta SNV-u koji novcem hrvatskih poreznih obveznika, usred Zagreba, tiska knjige u kojima se (grko)katoličke svećenike bez ikakve osnove naziva “šovinistima najgore fašističke vrste” i “sotonom”. Čovjek bi lako upao u zamku da zbog ovakvih uvreda optuži kolektivno srpski narod, no kao istraživače povijesnih zbivanja mora nas voditi razum koji nam kaže da iza ovakvih napada ne stoji srpski narod već jedna konkretna institucija tog naroda, u ovom slučaju SNV iz Zagreba, koja želi, djelujući na ovakav način, izazvati međuetnički sukob potpirujući međunacionalne sukobe u Hrvatskoj. Nažalost uvrede koje su tiskane i jednom javno objavljene teško je popraviti. Konačno, za nas Hrvate svećenik dr. Tomislav Firis kao rođeni Rusin bio je i ostao pošten svećenik koji je tijekom svog života u pastoralnom radu brinuo za žumberačke grkokatolike u župama Radatovići i Cleveland.